Portfoliopedagogiikan yhteiskehittelyä

Blogi, Yleinen

Kirjoittajat: Erja Jalo, elintarvikealan ammattiopettaja Stadin AO ja Virve Vainio, lehtori Haaga-Helia AOKK

Ammattityöt, YTO-opinnot ja työpaikkajaksot on mahdollista yhdistää  opiskelijan portfoliossa oppimisen poluksi. 

Huhtikuussa 2023 Stadin AO:n elintarvikealan ammatinopettajien ja YTO-opettajien työpajassa pohdittiin yhteistyössä, miten opiskelijan eportfoliota voisi käyttää eri aiheiden opetuksessa ja työssäoppimisen aikana. Portfolion erilaiset käyttömahdollisuudet oppimisen välineenä, kuten opiskelijan kuvallinen portfolio, oppimisen päiväkirja, tai työpaikkajaksojen työpäiväkirja, ovat erilaisia tapoja tuoda näkyväksi ja sanoittaa opiskelijan opittuja taitoja. Opettajat löysivät työpajassa monia eri näkökulmia ja ideoita siihen, miten ammatillisten- ja yto-aineiden integraatiota voitaisiin toteuttaa.

Aulatila, jossa ihmisiä pöytien ääressä työskentelemässä.

Kuva: Virve Vainio

Pajatyöskentelynä pohdittua 

Portfolion tekeminen eri aineissa toisi opiskelijan saman asian äärelle useita kertoja, jolloin toistoa tulisi enemmän ja osaaminen vahvistuisi.

Työelämässä toimiminen voisi koostua YTO-opettajan ja ammattiopettajan yhteistyöstä (1+1osp), johon laadittaisiin lähtökohdaksi yksi yhteinen tavoite. Portfoliosta löytyy aineksia CV:tä ja työnhakua varten. Työturvallisuudessa tehtävänä voi olla oman harjoittelupaikan työturvallisuuteen liittyvien paikkojen kuvaaminen. Oman osaamisen havainnointi ja osaamisesta kertominen valmentaa työnhakuun.

Kielet. Tekstien muokkaaminen ja tarkastaminen on sopivaa kieliharjoittelua. Prosessien kuvaamista voi harjoitella suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Suomen kielen opintoihin saadaan luontevalla tavalla mukaan ammattisanasto, esim. raaka-aineet, työvälineet, tuotteet. Lisäksi pienet videot omasta tekemisestä ja siitä kertominen soveltuu sekä äidinkieleen ja suomi toisena kielenä -opintoihin.

Digitaaliset taidot. Kuvien parissa työskenteleminen lisää digitaitoja. Samalla voidaan syventyä myös tekijänoikeuksiin ja kuvalisensseihin.

Valinnaisiin aineisiin löytyy helposti osioita, joihin voi yhdistää päiväkirjantekoa.  Opiskelija voi laatia liikunnan portfolion tai yrittäjyyteen voi rakentaa liiketoimintamallin. Taideaineissa voi kuvia ottaa erilaisten teemojen mukaan esim. vuodenajat, juhlat, värit.

Tutor-toiminnasta löytyy portfoliolle monia käyttökohtia: markkinointia uusille tuleville tutoreille voi toteuttaa kuvien avulla; näkyvyyttä ja tietoutta muille opiskelijoille ja henkilökunnalle saa lisää vaikkapa pystyttämällä kuvanäyttelyn juhlatilaisuuteen.

Arvokasta osaamista kertyy, kun havainnollistaminen, omien opintojen dokumentoiminen ja oman osaamisen arviointi kehittyy. Portfoliossa kerrottua ja kuvattua osaamista voidaan myös opinnollistaa osaamispisteiksi.

Opettajat pitivät tärkeänä, että opiskelijalla on mahdollisuus saada oma portfolio mukaan opintojen päättyessä ja että tietojen jakaminen ja siirtäminen on sujuvaa.

Last modified: 5.6.2023

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *