Musatyöpajan meininkejä DIGISTI-hankkeessa

Yleinen

Kirjoittaja: Alex Ikonen, Humakin yhteisöpedagogiopiskelija

Minulle tarjoutui hieno mahdollisuus pitää musiikkityöpaja Omnian Valma-opiskelijoille DIGISTI-hankkeessa osana yhteisöpedagogiopintojani. Nuorille oli aiemmin järjestetty erilaisia kerhokertoja, joissa aiheina olivat olleet esimerkiksi askartelu ja piirtäminen. Sain tiedon, että nuoret olivat erityisesti pyytäneet jotain musiikkiin liittyvää tomintaa. Ja sainkin todella vapaat kädet kerhokerran järjestämiseen. Minulla itselläni on todella vahva musiikkitausta ja toimin myös opiskelujeni ohella muusikkona, joten kerhokertaa oli todella mielekästä lähteä suunnittelemaan.

Toteutus

Lähdin valmistelemaan kerhokertaa musiikintekemisen ja rakenteiden kannalta, sillä ajattelin että se voisi kiinnostaa monia nuoria. Käytin myös osallistavia elementtejä, jotta nuoret pääsisivät keskustelun kautta havainnoimaan työpajassa käsiteltäviä asioita. Aloitin työpajan käymällä läpi turvallisemman tilan säännöt, jotta jokaisen osallistujan olisi helpompi osallistua keskusteluihin ja muutenkin helpompi olla. Pidin myös alkuun fiilisringin Padletissä, jonka olin todennut toimivaksi aiemmin ja tälläkin kertaa se toimi mielestäni hyvin. Ainoa ongelma siinä on se, että sinne voi tulla kyseenalaisia meemejä, mutta niiltä on yleensä vältytty.

Ensimmäisenä tehtävänä työpajassa oli pohtia omia lempiartisteja tai bändejä ja sitä, mitä tyylilajia hän/se edustavat. Sen jälkeen siirryttiin pohtimaan sitä, mikä tekee biisistä hyvän. Käytin näihin alustana samaa Padlettiä, jota käytin fiilisrinkiin. Osallistujilta tuli hyvin kommentteja kaikkiin kysymyksiin, mutta mielestäni artisti- ja bändikysymykseen osallistujat vastasivat paremmin.

Seuraavaksi kerroin osallistujille, miten biisit yleensä rakentuvat, eli tämä osio oli enemmän luennon omainen setti. Aluksi kuitenkin kysyin opiskelijoilta, mikä heidän mielestään tekee biisistä biisin ja tähänkin kysymykseen tuli kiitettävästi vastuksia ja hyviä pointteja. Nuoret pohtivat sanoituksien ja melodioiden olevan tärkeä osa biisiä. Joidenkin mielestä myös biitti oli tärkeässä roolissa.

Kuakaappaus Temasista pidetystä musatyöpajasta, ruudusssa lukee "Tervetuloa musatyöpajaan" ja yläruudun pikkukuvakkeissa näkyy ihmisiä.

Kuvakaappaus musatyöpajasta, jossa ohjaajat olivat etänä ja osallistujat luokkatilassa.

Biisien rakenteet eivät tietenkään ole yksiselitteinen asia, mutta kävin nuorten kanssa läpi niin sanotun peruskaavan, mitä osioita biisit voivat sisältää. Lisäksi soitin heille esimerkkibiisin, jotta asia havainnollistuu paremmin. Osallistujilta tulikin hyvin kommenttia, että tämä auttoi heitä tajuamaan eri osiot paremmin.Tämän osion jälkeen koin tarpeelliseksi käydä läpi vielä pintaraapaisua biisintekoprosessista. Tähän asiaan ei myöskään ole mielestäni oikeaa tapaa, mutta käsittelin sen oman näkemykseni kautta.

Lopuksi kävimme läpi eri musiikinteko-ohjelmia ja kysyinkin, mitä ohjelmia nuoret tietävät. Heiltä tuli hyvin vastauksia ja ymmärtääkseni osallistujista pari harrastivatkin musiikkia. Tämän jälkeen kerroin ohjelmista enemmän. Kerroin, mitkä ohjelmista ovat ilmaisia, ja millä on helppo päästä alkuun musiikinteossa. Tämän jälkeen esittelin itsenikin käyttämää musiikinteko-ohjelmaa Logic pro:ta ja näytin mitä kaikkea sillä voi tehdä. Koin että tämä avasi nuorille hyvin sen, miten musiikin tekemistä voi lähestyä.

Lopputunnelmat

Olin aikaisemmin ollut harjoittelussa Keravan kaupungilla nuorisotyöpaja Jengassa. Toimin siellä ohjaajana jengan studiossa, jossa teimme nuorten kanssa erilaisia biisejä yhdessä. Tämä oli kuitenkin vähän erilaista, sillä se jäljitteli enemmän samanlaista toimintaa, mitä pro-tason studioilla on. Nuoret pääsivät siellä harjoittelemaan musiikinteko-ohjelmien käyttöä ja musiikin tekemistä, mutta ohjaaminen ei ollut ehkä niin strukturoitua tässä tapauksessa.

Oli siis virkistävää päästä vetämään musiikkityöpajaa myös tällä tavalla. Uskon myös, että tästä vetämästäni työpajasta voisi saada hienon kokonaisuuden, jos tätä lähtisi jatkamaan eteenpäin esimerkiksi niin, että seuraavalla kerralla nuoret pääsisivät kokeilemaan itse musiikinteko- ohjelmia tai kirjoittamaan vaikka biisin sanoituksia yms. Tästä moni nuori voisi innostua musiikista ja saada siitä uuden kivan harrastuksen ja parhaimmassa tapauksessa jopa ammatinkin

Last modified: 8.6.2022

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *