Koodaus koukutti

Yleinen

Kuva tietokoneeen ruudusta, jossa tekstiä ja kissahahmo peliammailmassa.

kirjoittaja: Humakin yhteisöpedagogiopiskelija Katja Salmela-Nieminen

“Koodausryhmissä joko lähi- tai verkko-opetuksena harrastaminen on monelle vielä uusi tuttavuus. Kodareilla koodausta on harrastettu lähiopetuksena kuusi vuotta ja opettajan johdolla tapahtuva verkko-opetus aloitettiin kaksi vuotta sitten. Kodareiden kursseilla oppilaat koodaavat opettajan johdolla joko lähiopetuksena tai verkossa Zoom-yhteyden kautta erilaisia oman osaamistasonsa mukaisia sovelluksia ja pelejä.”(Syrjäläinen, 2021.)

DIGISTI – Digitaidot haltuun toisella asteella -hanke ja Kodarit järjestivät ja toteuttivat yhteistyössä koodausleirin verkossa 20.–23.6.2022. Koodausleiriä mainostettiin toukokuusta alkaen hankkeen kohdeoppilaitoksissa ja välillä näytti, ettei leiri toteudu. Viime metreillä saatiin kuitenkin osallistujia ja leiri toteutui yhdeksän osallistujan voimin! DIGISTI –hankkeesta mukana oli ammatillista harjoitteluaan hankkeessa suorittava yhteisöpedagogiopiskelija Katja Salmela-Nieminen. Opettajana leirillä toimi Kodareiden Taavi Mäkelä.

kuvakaappaus näytöltä, jossa kerrotaan koodaaamisen perusteiita. Pieni kuva, jossa ohjaaja Taavi.

Ohjaaja Taavi kertoo ohjelmoinnin perusteista.

Kodarit lähettivät sähköpostilla ennen leirin alkua selkeän leirikirjeen, jonka mukaan oli helppo orientoitua ja valmistautua tulevaan leiriviikkoon. Koodausleiri alkoi leppoisasti Taavin opastaessa osallistujia Zoomin toimintaan ja yllättävän monelle Zoom oli vieras alusta toimia. Rennosti jutustellen Taavi kartoitti osaamistamme koodaamisen suhteen, laittoi meidät pohtimaan, mitä digitaalisuus on muuttanut ympärillämme sekä antoi hyödyllistä tietoa pelialasta. Tälle koodausleirille oli ilmoittautunut mukaan osallistujia, joista osa oli kokeillut hieman koodausta ja osa ei lainkaan.

Ennen kuin pääsimme itse tutustumaan koodauksen saloihin, Taavi kertoi meille, että maailma jatkaa digitalisoitumistaan. Jos haluamme vaikuttaa siihen millaisia laitteita ja sovelluksia meillä on käytettävissämme, meidän pitää tietää mitä koodaus on. Taavilta saimme tietoa ohjelmoinnin perusteista. “Maanviljelijä” ja “Tee koripallopeli” -harjoitteiden kautta pääsimme kokeilemaan ja oppimaan visuaalista ohjelmointia. Itse en ollut aiemmin kokeillut koodausta lainkaan ja visuaalinen ohjelmointi kyllä hieman koukutti.

Kuva tietokoneeen ruudusta, jossa tekstiä ja kissahahmo peliammailmassa.

Leirin aikana tutustuimme myös Scratch –ohjelmointiin. Scratch on ohjelmointiympäristö, jossa koodi rakennetaan nostelemalla hiirellä palikoita. Scratch on hyvä ohjelma, kun haluaa tehdä animaatioita ja pikku pelejä.

Jokaiseen leiripäivään kuului myös puolen tunnin omatoiminen ulkoiluhetki, joihin annoin pienen vapaaehtoisuuteen pohjautuvan tehtävän. Parin leiripäivän ulkoilut menivät ajatuksella, että tarkkailisimme ympäristöämme esim. ottamalla kuvan kotimme lähistöllä olevasta lempipaikasta tai kiinnittämällä huomiomme pyöreisiin asioihin. Muutamat kertoivat heti, etteivät lähde ulkoilemaan, joten loppuviikoksi poimin lyhyen Selkäliiton Jumppakissan taukojumppa -videon ja SMARTMOVES:in kuusi liikevinkkiä silmien rentouttamiseen, jotka oli mahdollista tehdä halutessaan sisällä tai ulkona.

Python – ei käärme vaan ohjelmointikieli

Leirin edetessä pääsimme koodaamaan syntaksilla eli kirjoittamaan koodia. Onneksi  Taavi valaisi ensiksi meitä, että ohjelmointikielen syntaksi on sääntöjen kokoelma, joka määrittää koodin rakenteen tai muodon, ja jokaisella ohjelmointikielellä on oma syntaksinsa. Onneksi syntaksin kirjoitussäännöt löytyvät kunkin kielen dokumentaatiosta. Koodauskielenä meillä oli Python ja lähdimme harjoittelemaan sitä “laskukone”, “kauppalista” ja arvosananantokone” harjoitteiden kautta. Tätä harjoitellessa huomasi, kuinka tärkeää on kirjoittaa koodi oikein saadakseen ohjelman toimimaan haluamallaan tavalla.

Aivan leirin loppumetreillä Taavi näytti meille vielä pikaisesti, kuinka tehdään nettisivua. Kaiken kaikkiaan nämä neljä leiripäivää olivat itselleni opettavaisia. Leiripäivistä saadun palautteen perusteella muutkin osallistujat olivat kokeneet näin. Useampi koki, että koodaaminen voi avata erilaisia mahdollisuuksia opintoihin tai työhön liittyen. Leiripäivät olivat selkeästi innostaneet jatkamaan tai jopa mahdollisesti aloittamaan koodauksen harrastamisen. Suurin osa osallistujista piti myös siitä, että leiri järjestettiin etänä. Nyt jäi pois matkustamisen vaiva ja sai käyttää omaa konettaan. Osallistujien mielestä leiri tarjosi mukavaa tekemistä kesälle.

”Hyvä kokemus. Kaikki aiheet olivat kiinnostavia ja opetus selkeää.” (Koodausleirin palaute 2022.)

 

LÄHTEET:

Syrjäläinen, Suvi 2021. Mitä Kodareiden kursseilla koodataan? -blogi. Viitattu 28.6.2022 https://kodarit.com/fi/mita-kodareiden-kursseilla-koodataan/

LISÄTIETOJA:

Kodareiden verkkosivut

Ylen julkaisema juttu Kodareista

Scratch

 

Last modified: 1.7.2022

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *